Kim jest copywriter i czym się zajmuje
„Agencja copywriterska oferuje…”, „Poszukuję copywritera z doświadczeniem…”, „Copywriting zastępuje tradycyjne dziennikarstwo…” – widzisz te wszystkie nagłówki i zastanawiasz się, co dokładnie oznaczają? W takim razie pora wyjaśnić, kim jest copywriter i czym się zajmuje.
Kreatywny rzemieślnik słowa
Copywriting jest, najprościej ujmując, tworzeniem różnorodnych treści na zlecenie. Mowa m.in. o:
- artykułach,
- opisach produktów,
- tekstach na stronę WWW,
- sloganach reklamowych,
- nazwach firm, marek, usługi i produktów,
- ofertach handlowych,
- korespondencji biznesowej,
- informacjach prasowych,
- tekstach PR,
- treściach do newslettera,
- scenariuszach.
Copywriter tworzy treść zgodnie z ustalonymi założeniami. W jakim celu? To zależy od zlecenia. Copywriting przydaje się w kampaniach marketingowych, działaniach PR-owych czy CSR-owych, w optymalizowaniu stron pod kątem SEO (pozycji w wyszukiwarce na określonych frazach). Rzadko której firmie czy organizacji opłaca się zatrudniać fachowca „od pisania” na pełnym etacie – dużo korzystniejsze jest zlecenie konkretnego projektu copywriterowi lub agencji copywriterskiej.
Dla kogo pracuje copywriter? Pomaga małym, średnim i dużym firmom w promocji i dotarciu do klienta, wspiera pozycjonowanie w zleceniach dla agencji SEO, bierze udział w kampaniach marketingowych prowadzonych przez agencje reklamowe i marketingowe, współpracuje ze sklepami i handlowcami w celu zwiększenia sprzedaży, buduje wizerunek na zlecenie agencji PR – krótko mówiąc, poprzez wykorzystanie słów i języka pomaga osiągać cele organizacji, klienta.
Kim jest copywriter? Pisze artykuły, choć nie jest tradycyjnym dziennikarzem. Może pisać nawet książki (np. wydawane w formie darmowych e-booków), ale nie nazwiemy go pisarzem. Jest kimś pomiędzy. Specjalistą, który potrafi napisać na każdy temat, gwarantując wysoki poziom merytoryczny, językowy, perswazyjny itp.
5 najważniejszych umiejętności dobrego copywritera
1. Warsztat językowy
Dobry copywriter udowadnia jakość swojej pracy konkretnymi umiejętnościami, a współpraca szybko weryfikuje, czy spełnia oczekiwania. Biegle posługuje się językiem, w którym ma wykonać zlecenie. Zna reguły gramatyczne czy ortograficzne, wystrzega się błędów. Jeśli efekty jego pracy są wykorzystywane bez korekty osób trzecich, powinien oddawać teksty dopracowane w każdym detalu. Biegłość językowa oznacza także łatwość przywoływania z pamięci synonimów i w ogóle posługiwanie się jak największym zasobem pojęć, także żargonowych. Przeczytaj więcej o tym, kim jest dobry copywriter.
2. Umiejętność wyszukiwania informacji
Popularny „research” jest dla copywriterów (szczególnie tych piszących dłuższe teksty) chlebem powszednim. W tej pracy pisze się na setki różnych tematów, a przecież nikt nie rodzi się ekspertem z każdej dziedziny. Klienci nie zawsze dostarczają materiały źródłowe czy wzory do wykorzystania. Najczęściej trzeba umieć szybko i skutecznie poruszać się w Internecie, także na stronach obcojęzycznych. Bez błyskawicznego wdrożenia w dany temat copywriter na pewno nie będzie pracować efektywnie.
3. Sumienność i cierpliwość
Każdy copywriter ma swoje mniej lub bardziej lubiane formy i tematy zleceń. Jednak w wielu przypadkach nie można być zbyt wybrednym, a klient zasługuje przecież na identycznie profesjonalne podejście. Jedni najchętniej wymyślają slogany reklamowe, drudzy spełniają się dziennikarsko, sprawnie pisząc atrakcyjne artykuły, a kolejni są prawdziwymi rzemieślnikami opisów do sklepów internetowych. Zwłaszcza ten ostatni rodzaj zleceń wymusza sumienność i cierpliwość – np. gdy w krótkim czasie trzeba przygotować kilkadziesiąt czy kilkaset oryginalnych opisów lamp, części samochodowych czy kosmetyków, które w gruncie rzeczy niewiele się różnią.
4. Znajomość mechanizmów marketingu i PR
Profesjonalny copywriter nieustannie trzyma rękę na pulsie i stopniowo wgłębia się w świat reklamy, psychologii, public relations, pozycjonowani – słowem wszystkiego, co powinno interesować skutecznych marketingowców i specjalistów od PR. Aby pisać teksty perswazyjne, merytoryczne i skuteczne w założonych celach trzeba po prostu rozumieć, dla kogo i po co się pisze. Nawet największy zasób słów nie pomoże, gdy nie rozumiemy absolutnych podstaw marketingu czy funkcjonowania Internetu. Także tworzenie skutecznych sloganów reklamowych, niebanalnych scenariuszy, zapadających w pamięci haseł i nazw wymaga od dobrego copywritera znajomości mechanizmów marketingowych i psychologii działania konsumenta.
5. Kreatywność
Zasad języka, technik sprzedaży czy efektywnego warsztatu można się nauczyć z czasem. Ale kreatywność trzeba pobudzać nieustannie – inaczej efekty pracy copywritera nie będą atrakcyjne i chętnie opłacane. Wymyślasz slogan? To oczywiste, że trzeba poruszyć wyobraźnię. Tworzysz nazwę firmy albo usługo? Musisz być oryginalny. Piszesz dziesiątki opisów podobnych produktów? To także zadanie dla kreatywnych – jak ugryźć temat, żeby nie powielać jednego schematu i tych samych słów.
Jak pracują i zarabiają copywriterzy
Copywriterzy pracują:
- freelancerzy,
- pracownicy wyspecjalizowanych agencji marketingowych,
- specjaliści na etacie w dużych firmach lub organizacji.
Dobry copywriter wraz z kolejnymi doświadczeniami wykształca własne nawyki i poznaje sposoby na zwiększenie efektywności pracy. W przypadku freelancerów wycena zleceń często zależy od charakteru zlecenia. Im więcej szukania danych czy trudnych zagadnień, tym wyższych zarobków ma prawo oczekiwać copywriter. Odpłaca się klientowi treść, którą z powodzeniem można użyć w działaniach sprzedażowych czy promocyjnych, czerpiąc z tego określone zyski.
W czasach, gdy pisanie tekstów i tworzenie wszelkiego rodzaju treści tak wielu osobom sprawia kłopot, warto powierzyć to zadanie dobremu copywriterowi, dla którego stanowi ono codzienne wyzwanie, źródło dochodu, ale i przyjemność.
Wydaje mi sie ze ciężko byc dobrym copywritere na dłuższą metę. Ogólnie jest to ciężka praca, na pewno w dniach w których jesteśmy wymoczeni i bez wyobraźni. Po drugie rozwój takiej osoby, a nawet sama widza musi być bardzo szeroka i na każdy temat. Najgorsze jest jak copy ustawi sobie jakieś ramy i większość tekstów wygląda podobnie, z podobnymi myślami. Na kilka fajnych artykułów może przejdzie ale na dłuższą metę jest to spalone.. Osobiście nie wyobrażam sobie pracy jako copy na lata:) jest to zajęcie dodatkowe.
Copywriting ewoluuje z każdym rokiem. Coraz ciężej się przebić, albo znaleźć odpowiednią niszę. Uważam, że jeśli chcesz iść w tę stronę to naprawdę warto się dobrze przygotować i być w gronie najlepszych.