narzędzia copywritera

Narzędzia copywritera – czego potrzebujesz do pracy słowem

Jeżeli myślisz, że jedynym narzędziem copywritera jest edytor tekstu i przeglądarka internetowa – mylisz się. Nie oznacza to jednak, że potrzebujesz wielu narzędzi. Poznaj kilka przydatnych aplikacji, które pozwolą Ci efektywniej przygotowywać profesjonalne treści.

Planowanie pracy

Planowanie to ważny element pracy copywritera. Ułożenie dziennego, tygodniowego lub miesięcznego harmonogramu treści powinno być podstawą do codziennych zmagań copywriterskich. Do planowania wykorzystuję świetną aplikację Trello, która pozwala doskonale i bardzo szczegółowo organizować projekty. Polecam się z nią zapoznać.

Słowniki

Copywriter z biegiem lat poszerza zasób słów, lecz nikt nie jest doskonały. Nie obawiaj się źródeł synonimów – zarówno internetowych (ja używam https://dobryslownik.pl), jak i w tradycyjnej formie. Omawiasz nową branżę i nie rozumiesz określonego pojęcia? Nie uciekaj od niego, tylko znajdź definicję. Słowniki sprawdzają się również w pracy z zagranicznymi materiałami. W przypadku chęci zrozumienia ogólnego sensu treści – wykorzystaj tłumacza Google albo jeszcze lepszy moim zdaniem słownik PONS.

Grafika

Aby treść przyciągnęła odbiorcę, musi być uzupełniona o multimedialne elementy. Prawdziwą kopalnią inspiracji i gotowych rozwiązań jest niezwykle intuicyjne narzędzie Canva.com. Dzięki dostępnym szablonom możesz przygotować memy, grafiki dostosowane do konkretnych mediów społecznościowych, prezentacje, a nawet plakaty i wizytówki. Czasami jednak wystarczy zdjęcie. Bądź na to gotowy i skorzystaj z darmowych stocków – czyli portali oferujących darmowe fotografie do dowolnego użytku: pexels.com i freeimages.com.

Notatnik

Ten wirtualny (np. Google Keep albo Evernote) lub drukowany – decyzja należy do Ciebie. Zapytasz – po co, skoro przecież od razu przygotowuję kolejny tekst? Tak, ale podczas copywriterskiej pracy zawsze trafiasz na dodatkowe linki, inspiracje, źródła. Nie porzucaj ich, nie zapominaj – notatnik to doskonałe narzędzie do luźnych zapisków, które mogą przynieść nieoczekiwane korzyści!

Stoper

Profesjonalizm copywritera objawia się m. in. jego umiejętnością kontroli czasu pracy. Zarobki SEO copywritera są w ogromnej mierze uzależnione od tempa pisania, więc warto zaopatrzyć się w stoper. Zainstaluj aplikację na telefonie, wygooglaj stoper online, znajdź tradycyjny. Ważne, abyś nauczył się z niego optymalnie korzystać… Ja używam online-stopwatch.com.

Proste przyjemności

Twoim najważniejszym narzędziem jest jednak zawsze… Twój mózg, Twój organizm. Żadna aplikacja nie pomoże, gdy osiągniesz maksymalne zmęczenie. Dlatego copywriter musi używać… kubka z ulubioną herbatą, miseczki zdrowych przekąsek, szklanki wody. Warto urozmaicić warsztat unikatowymi programami. Noisli.com pozwala generować i mixować przyjemne dla ucha dźwięki natury 😉

Weryfikacja

Napisałeś tekst na czas, ozdobiłeś go, nie zapomniałeś zanotować żadnej inspiracji, czerpiesz z pracy przyjemność… To jednak nie koniec pracy.

Nie zapomnij sprawdzić:

  • interpunkcji (jeżeli nie rozumiesz jej wszystkich zasad – wykorzystaj witrynę Interpunkcja.com.pl);
  • czytelności tekstu (odpowiednia czytelność oznacza brak zbyt długich zdań, przeliczana jest na podstawie proporcji słów i zdań – skorzystaj z oceny hemingwayapp.com)
  • unikalności źródła (warto wiedzieć, czy źródło nie jest kopią i zarazem – czy ktoś nie kradnie Twojej własności intelektualnej. Użyj copyspace.com)

Pamiętaj!

Copywriter musi być na bieżąco z wydarzeniami. Aby nie tracić czasu na przeglądaniu dziesiątek portali – zgromadź wszystkie, które Cię interesują w jednym miejscu. Skorzystaj z czytników RSS, np. Google Reader.

Karol Leszczyński

Copywriter-freelancer. Oprócz pisania tekstów praktykuję również content marketing i SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *